Aktualności

Włożyła pieniądze do pieluchy i przekazała oszustom

Data publikacji 16.10.2025

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi. 84-letnia mieszkanka naszego miasta padła ofiarą oszustwa pod legendą choroby. Straciła swoje oszczędności. Sprawcy, podając się za bliską osobę i personel medyczny, wprowadzili seniorkę w błąd, wykorzystując jej troskę o zdrowie rzekomo chorej córki.

Wczoraj 84-letnia mieszkanka naszego miasta odebrała połączenie od kobiety, która przestawiła się jako jej córka. Z relacji wynikało, że jest poważnie chora i potrzebuje pieniędzy na leczenie. 100 000 złotych miało załatwić potrzeby. Gdy seniorka poinformowała, że posiada i może przekazać „jedynie” 30 000, „córka” przystała na to i przekazała słuchawkę rzekomemu lekarzowi, który miał potwierdzić ciężką chorobę. Seniorka, postępując zgodnie z instrukcjami, włożyła gotówkę do pieluchy i przekazała mężczyźnie, który po nie przyjechał. Niestety, niedługo później okazało się, że cała historia o chorobie była kłamstwem.

Jak zachować się gdy odbierzesz połączenie z informacją o chorobie bliskiego, wypadku czy pieniądzach zagrożonych na koncie? Poniżej znajdziesz proste, ale niezwykle skuteczne zasady, dzięki którym nie dasz się zwieść oszustom:

  1. Jeśli ktoś dzwoni z żądaniem pieniędzy, prosząc o pomoc i grożąc skutkami, rozłącz się
  2. Nie działaj pochopnie
  3. Pamiętaj: prawdziwi policjanci nie proszą o przekazywanie pieniędzy
  4. Zadzwoń samodzielnie i zweryfikuj informacje
    • Jeżeli ktoś podaje się za bliskiego – rozłącz się i zadzwoń do tej osoby z innego telefonu, by upewnić się, czy to prawda
    • Jeśli ktoś twierdzi, że jest policjantem – rozłącz się i ponownie zadzwoń na numer jednostki policji (taki znajdziesz na stornach internetowych komend)
  5. Nie ujawniaj danych osobowych
  6. Nigdy nie informuj telefonicznie o stanie konta, numerach kont, PIN-ach czy hasłach
  7. Nie wypłacaj oszczędności i nie przekazuj ich obcym – oszuści często nakłaniają do wypłat z banku lub przekazania pieniędzy „funkcjonariuszowi”. Nie rób tego pod żadnym pozorem
  8. Rozmawiaj z bliskimi seniorami. Szczególnie osoby starsze powinny być świadome tych zagrożeń — warto rozmawiać, przypominać im zasady i informować o aktualnych metodach oszustów
  9. Zawsze zgłaszaj podejrzenie oszustwa. Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa — przerwij rozmowę i zgłoś zdarzenie do Policji, wybierając numer alarmowy 112 lub kontakt do lokalnej komendy.

Opr. MPK

Źródło KMP w Kielcach

Powrót na górę strony