Aktualności

Chcąc ratować swoje oszczędności dała wiarę fałszywemu pracownikowi banku

Data publikacji 19.08.2025

Oszuści nie próżnują i wykorzystują naszą obawę przed utratą pieniędzy czy troskę o bliskich, aby zasilić swoje konto. Pomimo licznych apeli niestety, są osoby które w chwili utraty swojej czujności dają się omamić i wierzą w różne historie, które telefonicznie opowiadają osoby podszywające się za osobę bliską, funkcjonariusza czy pracownika banku.

W poniedziałkowy wieczór do Komisariatu Policji IV w Kielcach zgłosiła się 34-latka. Kobieta kilka godzin wcześniej odebrała połączenie, w którym osoba podająca się za pracownika banku przekazywała, że pieniądze zgromadzone na koncie są zagrożone.  Aby uchronić swoje oszczędności mieszkanka kieleckiego powiatu postępowała zgodnie z instrukcjami i na „bezpieczne” konto wskazane przez rzekomego bankowca przelała łącznie 67 000 złotych.

Ten przypadek, a także wiele innych, do których doszło naszym regionie w ostatnim czasie pokazuje jak wielką ostrożność należy zachować podczas telefonicznych rozmów m.in. o naszych finansach.

Aby nie dać się oszukać warto pamiętać o kilku zasadach bezpieczeństwa:

  • Pamiętaj! Przez telefon nie widzisz z kim rozmawiasz.
  • Nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Policja nigdy nie informuje postronnych osób o swoich akcjach, o podejmowanych działaniach. Funkcjonariusze nigdy nie odbierają i nie przekazują pieniędzy.
  • Prawdziwy pracownik banku nie będzie prosił Cię o wykonanie przelewów na nieznane ci konto
  • Nikomu nie przekazuj swojej karty płatniczej
  • Jeżeli dzwoni do Ciebie ktoś, kto podszywa się pod członka Twojej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań. Nie informuj ile masz pieniędzy w domu lub na koncie. Natychmiast rozłącz taką rozmowę.
  • Upewnij się, czy Twoja rodzina potrzebuje pomocy. Koniecznie zadzwoń do kogoś z rodziny i zapytaj o to, czy osoba, która prosiła o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętaj, żeby wcześniej upewnić się, że rozmowa z potencjalnym oszustem została prawidłowo rozłączona lub skorzystaj z innego telefonu.
  • Jeżeli nie masz możliwości kontaktu z najbliższymi, poproś o pomoc zaufanego sąsiada.
  • Pamiętaj! Nikt nie będzie miał za złe, że zachowujesz się rozsądnie.
  • Koniecznie powiadom Policję – tel. 112.

Opr. MPK

Źródło KMP w Kielcach

 

Powrót na górę strony