Aktualności

Uwaga na oszustów!

Data publikacji 21.07.2025

Oszuści dzwoniąc do potencjalnych ofiar, często podają się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają dane wrażliwe bądź nakłaniają do wykonania przelewu środków na wskazany rachunek bankowy. W ten sposób kradną pieniądze z kont lub zaciągają kredyty gotówkowe. Niestety przekonała się o tym 43-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego, która w ten sposób straciła 76000 złotych.

W minioną sobotę do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 43-latka, która poinformowała stróżów prawa, że padła ofiarą oszustów. Z przekazanych przez nią informacji wynikało, że około godziny 11.00 dzień wcześniej skontaktowała się z nią kobieta podająca się za pracownika banku. Kolejno rozmówczyni zapytała zgłaszającą czy składała wniosek o kredyt, gdy ta zaprzeczyła dzwoniąca powiadomiła ją, że właśnie prowadzone są czynności operacyjne pod nadzorem prokuratora, które mają wyjaśnić powyższą sprawę, ponieważ zamieszani są w nią pracownicy banku. Po chwili fałszywa pracownica banku zaproponowała 43-latce współpracę, która miała polegać na zablokowaniu zdolności kredytowej przestępcom. Niczego nie świadoma ostrowczanka zgodziła się na współpracę. Po czym zaczęli kontaktować się z nią kolejni fałszywi pracownicy banku, którzy polecili jej wzięcie kredytu. Zmanipulowana przez cyberprzestępców 43-latka postąpiła zgodnie ze wskazówkami, zaciągając obciążenie finansowe w kwocie 76000 złotych. Za współpracę kobieta miała otrzymać nagrodę w postaci 6000 złotych. Pozyskaną gotówkę przekazała ona przestępcom za pomocą kodu BLIK. Kiedy następnego dnia oszuści ponownie skontaktowali się z nią, aby zaciągnęła jeszcze jeden kredyt zrozumiała, że padła ofiarą cyberprzestępców.  

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta, a także nie nakazują wzięcia kredytu czy wpłacania pieniędzy na nieznane konta!

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.

Ponadto przypominamy, że w celu uwiarygodnienia kontaktu oszuści potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę instytucji, np. Bank czy Policja! Dlatego, w przypadku otrzymania takiego telefonu, należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby.

Opr. EW

Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim

 

Powrót na górę strony