Uwaga na oszustów!
Oszuści dzwoniąc do potencjalnych ofiar, często podają się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają dane wrażliwe bądź nakłaniają do wykonania przelewu środków na wskazany rachunek bankowy. W ten sposób kradną pieniądze z kont lub zaciągają kredyty gotówkowe. Niestety przekonała się o tym 43-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego, która w ten sposób straciła 76000 złotych.
W minioną sobotę do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 43-latka, która poinformowała stróżów prawa, że padła ofiarą oszustów. Z przekazanych przez nią informacji wynikało, że około godziny 11.00 dzień wcześniej skontaktowała się z nią kobieta podająca się za pracownika banku. Kolejno rozmówczyni zapytała zgłaszającą czy składała wniosek o kredyt, gdy ta zaprzeczyła dzwoniąca powiadomiła ją, że właśnie prowadzone są czynności operacyjne pod nadzorem prokuratora, które mają wyjaśnić powyższą sprawę, ponieważ zamieszani są w nią pracownicy banku. Po chwili fałszywa pracownica banku zaproponowała 43-latce współpracę, która miała polegać na zablokowaniu zdolności kredytowej przestępcom. Niczego nie świadoma ostrowczanka zgodziła się na współpracę. Po czym zaczęli kontaktować się z nią kolejni fałszywi pracownicy banku, którzy polecili jej wzięcie kredytu. Zmanipulowana przez cyberprzestępców 43-latka postąpiła zgodnie ze wskazówkami, zaciągając obciążenie finansowe w kwocie 76000 złotych. Za współpracę kobieta miała otrzymać nagrodę w postaci 6000 złotych. Pozyskaną gotówkę przekazała ona przestępcom za pomocą kodu BLIK. Kiedy następnego dnia oszuści ponownie skontaktowali się z nią, aby zaciągnęła jeszcze jeden kredyt zrozumiała, że padła ofiarą cyberprzestępców.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta, a także nie nakazują wzięcia kredytu czy wpłacania pieniędzy na nieznane konta!
O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
Ponadto przypominamy, że w celu uwiarygodnienia kontaktu oszuści potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę instytucji, np. Bank czy Policja! Dlatego, w przypadku otrzymania takiego telefonu, należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby.
Opr. EW
Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim