Miał być zysk, jest starta blisko 10 000 złotych
Cyberprzestępcy nieustannie próbują wyłudzać pieniądze i szukają różnych sposobów, aby nieuczciwie się wzbogacić. W wirtualnym świecie tylko czekają na okazję, aby nas okraść. Wczoraj ofiarą przestępców padł 71-letni ostrowczanin, który chciał pomóc synowi, który to wystawił na portalu społecznościowym do sprzedaży radio samochodowe. W wyniku manipulacji przestępców stracił blisko 10 000 złotych.
Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłosił się 71-latek, który padał ofiarą oszustów. Jak wynikało z relacji ostrowczanina jego syn na jednym z portali ogłoszeniowych wystawił do sprzedaży radio samochodowe za kwotę 290 złotych. Wkrótce po opublikowaniu ogłoszenia za pośrednictwem komunikatora społecznościowego skontaktowała się z nim osoba, która wyraziła chęć zakupu wystawionego przez niego towaru. Po czym otrzymał na adres poczty elektronicznej linka potwierdzającego płatność. W związku z tym, że nie posiadał on środków na swoim koncie bankowym, został poproszony przez swojego rozmówcę o zalogowanie się na do innego rachunku, gdzie miały znajdować się pieniądze. Zmanipulowany przez oszustów mężczyzna poprosił swojego ojca o otwarcie otrzymanego linka i zalogowanie się do bankowości elektronicznej celem potwierdzenia transakcji. Kolejno z 71-latkiem skontaktował się pracownik banku, który poinformował go, że kupujący pomylił się i na jego konto oszczędnościowe wpłynęło zamiast 290 złotych, aż 2 900 złotych. W związku z powyższym poprosił on swojego rozmówcę o przekazanie kodu Blik celem cofnięcia przelewu. Niczego nie świadomy zgłaszający postąpił zgodnie z otrzymanymi wskazówkami i wygenerował na swoim urządzeniu kody, które to umożliwiły oszustom wypłatę pieniędzy z jego konta w kwocie blisko 10 000 złotych.
Co zatem powinno wzbudzić czujność:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego NIGDY nie należy robić:
- podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
- wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny. Może też umożliwić instalację oprogramowania, który przechwytuje poufne dane. Wykonując wszystkie te czynności umożliwiamy dostęp do konta i wypłacenie z niego pieniędzy.
To od Ciebie i twojej świadomości zależy czy staniesz się ofiarą oszusta. Pamiętaj, żeby ciągle pogłębiać wiedzę w tym zakresie, bo sprawcy nie poprzestają udoskonalać swoich metod i pojawiają się w najmniej oczekiwanych miejscach.
Opr. EW
Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim