Aktualności

„Cześć! Mam prośbę... opłacisz moje internetowe zamówienie? Mój limit transakcji w dniu dzisiejszym już wyczerpałam…”

Data publikacji 17.01.2025

Takiej treści wiadomość od oszustów możemy otrzymać za pośrednictwem popularnego, internetowego komunikatora. Przestępcy nie przebierają w pomysłach. Podszywając się za naszych znajomych, proszą o wsparcie finansowe. Wykorzystują naszą dobroduszność i chęć pomocy. Nie dajmy się oszukać!

Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Sandomierzu zgłosiła się 37-latka, która zawiadomiła stróżów prawa, iż oszust podszywający się pod nią, rozesłał wiadomości do jej znajomych za pośrednictwem popularnego, internetowego komunikatora z prośbą o pomoc i wykonanie transakcji blikiem. Oszust tłumaczył, że ma wyczerpany dzienny limit transakcji, a potrzebuje opłacić zakupy przez Internet. Trzy znajome 37-latki nie odmówiły pomocy, wierząc że pisze do nich koleżanka. Podając sprawcy kody blik straciły łącznie blisko 6 500 złotych. Dopiero czwarta z osób, do której oszust wysłał wiadomość, postanowiła zweryfikować, czy oby na pewno koleżanka potrzebuje pomocy. Gdy skontaktowała się z 37-letnią znajomą okazało się, że to nie ona wysyła do niej wiadomości.

Jak uniknąć oszustwa na BLIK?

Brak czujności to pierwszy krok na drodze do utraty pieniędzy, dlatego ostrożności nigdy za wiele. Przestrzegając poniższych zasad, możesz uniknąć kradzieży:

  • Zweryfikuj rozmówcę – zawsze sprawdzajmy czy prośba o podanie kodu BLIK na komunikatorze internetowym rzeczywiście pochodzi od Twojego znajomego. Zadzwoń do tej osoby i zapytaj, czy to na pewno ona właśnie poprosiła Ciebie o pomoc;
  • Nie klikaj w linki – klikanie w podejrzane linki to proszenie się o kłopoty. Strona, do której prowadzą, może wyglądać przekonująco, ale szansa na to, że z jej pomocą oszust wyłudzi dane, które pozwolą mu Ciebie okraść, jest ogromna;
  • Nie podawaj kodu BLIK, by cokolwiek potwierdzić;
  • Uważnie potwierdź transakcję – wyrób sobie nawyk uważnego czytania danych transakcji BLIK przed ich potwierdzeniem, zawsze!
  • Ostrzeż znajomych i rodzinę – podejrzewasz, że na znanym portalu społecznościowym ktoś włamał się na konto Twoje lub Twojego znajomego? Lub dostałeś od niego nietypową wiadomość na komunikatorze internetowym? Powiadom go o tym telefonicznie i ostrzeż tez innych znajomych;
  • Dbaj o bezpieczeństwo kont społecznościowych – do każdego konta ustawiaj silne, unikatowe hasło, a także pamiętaj aby regularnie je zmieniać.

Zadbajmy o wspólne bezpieczeństwo!

Opr. IP

Źródło: KPP w Sandomierzu

Powrót na górę strony