Oszustwo podczas sprzedaży
W miniony piątek do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłosiła się 41-latka, która podczas sprzedaży żakietu padała ofiarą oszustów. W wyniku działań cyberprzestępców mieszkanka gminy Bodzechów straciła ponad 8700 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy - sprzedając w Internecie również możesz stać się ofiarą oszustów.
Aplikacje do sprzedaży i kupna towarów ułatwiają nam możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, niemniej podczas kontaktów z nieznajomymi kontrahentami należy zachować szczególną ostrożność. Oszuści często udają klientów i przenoszą rozmowy w sprawie zakupu z aplikacji sprzedażowej na popularne komunikatory społecznościowe. Następnie cyberprzestępcy pod pretekstem przesyłki towaru lub przelewu pieniędzy przesyłają linki, dzięki którym otrzymują dostęp do naszych rachunków bankowych.
W miniony piątek do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 41-latka. Kobieta poinformowała mundurowych, że padła ofiarą oszustów. Z relacji zgłaszającej wynikało, że na popularnej aplikacji internetowej wystawiła do sprzedaży żakiet. Kolejno w miniony czwartek ze sprzedającą, skontaktowała się osoba, która przesłała jej link celem potwierdzenia płatności za zakup wystawionej przez nią rzeczy. Niczego niepodejrzewająca 41-latka kliknęła w przesłany link, po czym zalogowała się do bankowości elektronicznej. W tym czasie odebrała połączenie od osoby podającej się za pracownika platformy sprzedażowej. W trakcie rozmowy fałszywa pracownica poinformowała 41-latkę, że pomoże jej w dalszej transakcji. Kolejno poleciła zgłaszającej wpisanie wszystkich danych: hasła i loginu do konta, numeru karty, terminu ważności oraz kodu ccv. Potem poinformowała, że aby 41-latka mogła płacić blikiem podczas transakcji musi zaakceptować przychodzące kody BLIK. Po zakończonej rozmowie i po ponownym zalogowaniu się do bankowości elektronicznej kobieta zobaczyła, że z jej konta zniknęła kwota ponad 8700 złotych.
Jak uniknąć oszustwa?
- Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
- Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
- Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zawierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.
Co robić, gdy zostaniesz oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
- Poinformuj Policję.
Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.
Opr. EW
Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski