Aktualności

Oszustwo podczas sprzedaży

Data publikacji 25.11.2024

W miniony piątek do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłosiła się 41-latka, która podczas sprzedaży żakietu padała ofiarą oszustów. W wyniku działań cyberprzestępców mieszkanka gminy Bodzechów straciła ponad 8700 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy - sprzedając w Internecie również możesz stać się ofiarą oszustów.

Aplikacje do sprzedaży i kupna towarów ułatwiają nam możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, niemniej podczas kontaktów z nieznajomymi kontrahentami należy zachować szczególną ostrożność. Oszuści często udają klientów i przenoszą rozmowy w sprawie zakupu z aplikacji sprzedażowej na popularne komunikatory społecznościowe. Następnie cyberprzestępcy pod pretekstem przesyłki towaru lub przelewu pieniędzy przesyłają linki, dzięki którym otrzymują dostęp do naszych rachunków bankowych.

W miniony piątek do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 41-latka. Kobieta poinformowała mundurowych, że padła ofiarą oszustów. Z relacji zgłaszającej wynikało, że na popularnej aplikacji internetowej wystawiła do sprzedaży żakiet. Kolejno w miniony czwartek ze sprzedającą, skontaktowała się osoba, która przesłała jej link celem potwierdzenia płatności za zakup wystawionej przez nią rzeczy. Niczego niepodejrzewająca 41-latka kliknęła w przesłany link, po czym zalogowała się do bankowości elektronicznej. W tym czasie odebrała połączenie od osoby podającej się za pracownika platformy sprzedażowej. W trakcie rozmowy fałszywa pracownica poinformowała 41-latkę, że pomoże jej w dalszej transakcji. Kolejno poleciła zgłaszającej wpisanie wszystkich danych: hasła i loginu do konta, numeru karty, terminu ważności oraz kodu ccv. Potem poinformowała, że aby 41-latka mogła płacić blikiem podczas transakcji musi zaakceptować przychodzące kody BLIK. Po zakończonej rozmowie i po ponownym zalogowaniu się do bankowości elektronicznej kobieta zobaczyła, że z jej konta zniknęła kwota ponad 8700 złotych.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zawierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Poinformuj Policję.

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

 

Opr. EW

Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski

Powrót na górę strony