Aktualności

Nie daj się oszukać!

Data publikacji 30.08.2024

Zapewne nie ma już osoby, która by nie wiedziała, że oszuści wydzwaniają do mieszkańców naszego regionu i podając się za członków najbliższej rodziny, usiłując wyłudzić od nich często oszczędności całego życia. Coraz częściej przestępcy dzwonią również podając się za lekarza czy pracownika banku. Tak było w przypadku 47 – letniego kielczanina, który odebrał telefon od fałszywego bankowca. Niestety, zmanipulowany mężczyzna przelał na konto oszustów 40000 złotych. By nie dać się oszukać trzeba zachować zdrowy rozsądek oraz znać mechanizm działania sprawców.

Przestępcy ciągle modyfikują swoje metody i pojawiają się przypadki, kiedy to sprawcy przedstawiają się jako pracownicy banku, policjanci czy lekarze. Bardzo często zdarza się, że nieuczciwy rozmówca podczas prowadzonej konwersacji proponuje by zweryfikować jego tożsamość. Wówczas przestępca instruuje, by nie odkładając słuchawki wybrać na tarczy swojego telefonu numer 112. Z uwagi na już trwające połączenie nie przerwie rozmowy, to zapewne słuchawce odezwie się inna osoba i potwierdzi, że wcześniej konwersację prowadził „policjant” czy „pracownik banku”. Równie często spotyka się, że przestępca przekazuje by zainstalować aplikację, a następnie uruchomić obsługę bankowości elektronicznej, wskazać do autoryzacji numer telefonu oszusta oraz przekazać mu login oraz hasło swojego konta.

Inną metodą sprawców jest nakłonienie osoby, która odebrała telefon do wypłaty swoich oszczędności i wykonaniu błyskawicznego przelewu na wskazany rachunek. Często dzieje się tak w przypadku oszustw pod legendą pieniędzy, które rzekomo mają być zagrożone kradzieżą. Wówczas w ciągu kilku sekund przestępca może wypłacić pieniące będąc np. poza granicami naszego kraju.

Wczoraj 47 – letni kielczanin odebrał telefon od fałszywego bankowca. Niestety, zmanipulowany mężczyzna przelał na konto oszustów 40000 złotych.

Przypominamy i jeszcze raz apelujemy!

Policjanci, prokuratorzy, lekarze czy pracownicy banku NIGDY nie proszą o przekazywanie im, żadnych kwot pieniędzy czy dokonywania przelewów na tzw. konta techniczne! Gdy rozmówca w słuchawce telefonu usłyszy taką prośbę bądź propozycje powinien być pewny na 100%, że rozmawia z oszustem. W tym przypadku należy się rozłączyć poprzez naciśnięcie czerwonej słuchawki i albo skontaktować się z osobą najbliższą, na którą powołują się oszuści, albo w przypadku fałszywego bankowca, zalecany jest kontakt z placówką naszego banku bądź udanie się do placówki osobiście.

Opr. MPK

Źródło: KMP w Kielcach

Powrót na górę strony