Aktualności

Uwaga na fałszywe wiadomości przy sprzedaży

Data publikacji 08.07.2024

Funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim po raz kolejny apelują, aby nie klikać w linki nadesłane od obcych osób. W miniony piątek 48-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego uwierzyła fałszywemu pracownikowi banku w historię o oszustwach i przekazała mu kody Blik, przez co straciła pieniądze w kwocie 12 000 złotych.

Niemal codziennie do jednostek Policji w całym kraju zgłaszają się osoby, które otrzymały sms-y, e-maile lub wiadomości tekstowe na komunikatorach internetowych z podejrzanym linkiem. Po kliknięciu w niego wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych lub stron z płatnościami elektronicznymi. Logowanie powoduje, że przestępcy przejmują nasze dane i w ten sposób uzyskają dostęp do konta bankowego. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów, kradnąc nasze oszczędności. Do tej metody oszustwa, przestępcy coraz częściej wykorzystują najbardziej popularne komunikatory internetowe.

W miniony piątek tj. 5 lipca br. do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 48-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego. Kobieta poinformowała stróżów prawa, że jakiś czas temu na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła do sprzedaży łyżworolki za kwotę 160 złotych. Kolejno sprzedającą otrzymała  wiadomość „sms” wraz z linkiem i informacją, że transakcja została zakończona. Po jego kliknięciu została  przekierowana na stronę swojego banku. Następnie z 48-latką skontaktował się mężczyzna podający się za pracownika banku, który poinformował ją, że w związku z tym, że w ostatnim czasie doszło do wielu oszustw będzie ją instruował co ma dokładnie robić, aby nie paść ofiarą cyberoszustów. Niczego nie podejrzewająca ostrowczanka postępowała zgodnie z otrzymanymi od fałszywego pracownika banku wskazówkami, przekazując mu kody Blik. Jak się okazało kobieta w wyniku tego przestępstwa utraciła pieniądze w kwocie 12 000 złotych. 

Zasady bezpieczeństwa w sieci:

  • Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców;
  • Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła;
  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące;
  • Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich;
  • Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku;
  • Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem (antyphishing).

Opr. EW

Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim

Powrót na górę strony