Aktualności

Duża strata po nieudanej transakcji

Data publikacji 15.05.2024

Pomimo ciągłych apeli o ostrożność oraz częstego opisywania sposobów działania oszustów, nadal jest wiele osób, które padają ofiarami przestępców. Jedna z nich, 35-letnia mieszkanka gminy Lipnik, zgłosiła się wczoraj do miejscowej komendy, aby poinformować, że została oszukana przy sprzedaży butów na jednym z popularnych portali. Kobieta otworzyła otrzymany link i uzupełniła swoimi danymi. W efekcie z jej konta wypłacono blisko 68 000 złotych. Po raz kolejny apelujemy: Podczas internetowych transakcji zachowajmy rozwagę i nie logujmy się do bankowości internetowej poprzez otrzymane linki.

Oszustwa na portalach sprzedażowych to niestety codzienność. Przestępcy nie ograniczają się jedynie do fałszywych sprzedaży, równie często wyłudzają dane pod pretekstem chęci zakupu wystawionego już przedmiotu. Tak było w tym przypadku. 35-letnia mieszkanka gminy Lipnik, na jednym z portali wystawiła buty za symboliczną kwotę 30 złotych. Szybko przez internetowy komunikator skontaktowała się z nią chętna do zakupu klientka. Wystarczyło jedynie „potwierdzić zawartą transakcję poprzez wypełnienie zamieszczonych w wiadomości formularzy”. By cała transakcja przebiegła szybko i sprawnie, już po chwili z 35-latką skontaktował się „przedstawiciel banku” podając
6-cyfrowy kod do aplikacji mobilnej oraz udzielił dalszych instrukcji. Kobieta otrzymała link, myśląc, że loguje się do własnej bankowości internetowej, uzupełniła dane. Gdyby nie informacja od współwłaściciela konta bankowego, który odnotował dużą wypłatę środków, 35-latka nie zorientowałaby się, że coś jest nie tak. W konsekwencji mieszkanka gminy Lipnik straciła blisko 68 000 złotych.

By nie dać się oszukać, należy stosować środki bezpieczeństwa:

  • nie podawać szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie),
  • jeśli znajomy nagle prosi o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, skontaktować się z nim i upewnić się, że to faktycznie wiadomość od niego,
  • przed potwierdzeniem transakcji SMS-em lub BLIK, sprawdzić dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi,
  • nie „klikać” w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą one do stron wyłudzających dane lub pieniądze,
  • przed zalogowaniem się na konto w banku, upewnić się, że adres strony jest właściwy,
  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na nasze konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego

A PRZEDE WSZYSTKIM, NIE LOGOWAĆ SIĘ DO BANKOWOŚCI INTERNETOWEJ POPRZEZ OTRZYMANE LINKI.

Opr. MŻ

Źródło: KPP w Opatowie

Powrót na górę strony