Dwie seniorki straciły swoje oszczędności
Po raz kolejny przestrzegajmy przed oszustami, którzy podszywają się pod członków rodziny, policjantów czy pracowników innych instytucji i próbują wyłudzić pieniądze. W miniony weekend dwie seniorki z terenu Ostrowca Świętokrzyskiego uwierzyły w fałszywą historię o wypadku drogowym z udziałem ich wnuczek i straciły swoje oszczędności . Łącznie ostrowczanki przekazały przestępcom 110 000 złotych. Apelujemy do seniorów o szczególną ostrożność i stosowanie zasady ograniczonego zaufania!
Pomimo apeli i prowadzonych działań profilaktycznych w dalszym ciągu zdarzają się przypadki, w których seniorzy tracą swoje oszczędności w wyniku oszustwa. Przestępcy, co jakiś czas modyfikują swoje działania, ale zawsze cel jest ten sam - wyłudzić pieniądze.
W miniony weekend do dwóch mieszkanek Ostrowca Świętokrzyskiego, zadzwonili oszuści. Pierwszy telefon w miniony piątek odebrała 84-latka. Kobieta uwierzył oszustce, która podawała się za jej wnuczkę. W trakcie rozmowy poinformowała ona seniorkę, że spowodowała wypadek drogowy i potrzebne są jej pieniądze. Dzwoniąca w taki sposób poprowadziła rozmowę, że ostrowczanka uwierzyła w jej opowieści i przekazała swoje oszczędności w kwocie ponad 10000 złotych nieznanemu mężczyźnie, który zgłosił się po odbiór gotówki dla fałszywej „wnuczki”. Następnego dnia w taki sam sposób została oszukana 76-latka, która straciła 100 000 złotych.
Informujemy:
- Jednym z najczęściej spotykanych sposobów, który wykorzystują oszuści, jest metoda na „wypadek i prośbę o pomoc”. Przestępca informuje, że ktoś z rodziny (np. córka, wnuk) spowodował wypadek drogowy i grozi mu więzienie. Następnie prosi o wpłatę pieniędzy na „kaucję” lub przekazanie gotówki rzekomemu policjantowi, adwokatowi lub prokuratorowi, który ma „pomóc w sprawie”.
- Kolejną popularną wśród oszustów metodą jest metoda „na policjanta”. Sprawca podaje się za funkcjonariusza Policji, twierdząc, że „prowadzi tajną akcję przeciwko oszustom”. Nakłania do rozmów, by wypłacić pieniądze z konta i przekazać je rzekomo „dla zabezpieczenia lub do badań”.
- Często wykorzystywaną przez oszustów staje się metoda „na pracownika banku”. Oszust informuje o rzekomym zagrożeniu konta bankowego i nakłania do podania danych do logowania lub zainstalowania „specjalnej aplikacji bezpieczeństwa”, która w rzeczywistości umożliwia przejęcie konta.
Jak chronić się przed oszustami?
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom – niezależnie od tego, za kogo się podają.
- Nie podawaj danych osobowych ani numerów konta przez telefon czy inne niezabezpieczone kanały.
- Nie klikaj w linki ani nie instaluj aplikacji przesyłanych przez nieznajomych.
- Zawsze weryfikuj rozmówcę – zadzwoń do członka rodziny lub na oficjalny numer instytucji, z której rzekomo dzwoni dana osoba. Nie oddzwaniaj na ten sam numer, z którego dzwoniono do Ciebie!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy ani nie prowadzi „tajnych akcji” z udziałem obywateli.
- Nie działaj pod presją czasu. Oszuści celowo próbują wzbudzić panikę i wymusić szybkie decyzje.
- Co robić, jeśli podejrzewasz próbę oszustwa?
- Natychmiast przerwij rozmowę i zachowaj spokój.
- Zadzwoń pod numer alarmowy 112 i poinformuj o sytuacji funkcjonariuszy.
- Powiadom rodzinę i sąsiadów, szczególnie osoby starsze, które mogą być narażone na tego typu próby.
- Nie wstydź się zgłosić oszustwa – szybka reakcja może uchronić innych przed utratą oszczędności.
- Pamiętaj. Nigdy nie działaj pod presją czasu i nie ufaj nieznajomym, którzy chcą Twoich pieniędzy!
Opr. EW
Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim