Aktualności

Trzy próby oszustwa metodą „na policjanta” – czujność seniorów zapobiegła utracie oszczędności

Data publikacji 10.11.2025

W ostatni weekend funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji Kielcach odnotowali trzy próby oszustw metodą „na policjanta”. Dzięki rozwadze i odpowiedzialnej postawie osób starszych, do żadnej z prób nie doszło skutecznie, a sprawcy nie osiągnęli zamierzonego celu.

W sobotni wieczór do 88-latka z Kielc zadzwonił oszust podający się za policjanta, mówiąc iż jego córka spowodowała wypadek i niezbędne są pieniądze uniknięcia odpowiedzialności za jego spowodowanie. Mężczyzna nie dał się nabrać na słowa „policjanta”. Kolejny telefon z podobną wiadomością zadzwonił chwilę później w innej części miasta. Odebrała go 82-letnia Kielczanka. I tym razem czujność seniorki ostudziła zapędy oszusta. Ostatnia tego dnia próba oszustów to telefon do 84-letniej mieszkanki miasta. Tym razem do seniorki zadzwonił prokurator który prowadził sprawę jej wnuczki, która-jak i w przypadku poprzednich telefonów- była sprawcą wypadku. Tym razem jednak oszuści  znów zostali z pustymi rękami, ponieważ kobieta nie dała się zwieść.

Wszyscy seniorzy wykazali czujnością – przerwali rozmowy, skontaktowali się z rodziną i powiadomili Policję. W każdym z przypadków  oszuści stosowali znane schematy: podszywanie się pod funkcjonariuszy, wywieranie presji czasowej i żądanie przekazania pieniędzy. W efekcie, żadna z prób nie zakończyła się utratą pieniędzy.

Zasady bezpieczeństwa – pamiętajmy:

  • Policja nigdy nie prosi o przekazywanie gotówki ani danych osobowych przez telefon.
  • Nie należy instalować aplikacji ani oprogramowania na polecenie osoby dzwoniącej.
  • W razie podejrzeń rozmowę należy natychmiast zakończyć i skontaktować się z rodziną lub Policją.
  • Zgłaszajmy wszelkie próby oszustwa – szybka informacja zwiększa szanse na zatrzymanie sprawców.
  • Policja nigdy nie zleca odbioru pieniędzy kurierowi w związku z prowadzonymi sprawami.
  • Nie podawaj przez telefon numerów kont, haseł czy danych osobowych i bankowych.
  • Zapisz numer telefonu osoby, która zadzwoniła; jeśli rozmowa była podejrzana, przekaż go policji.
  • Porozmawiaj z seniorami w rodzinie — przypomnijmy im typowe schematy oszustw.
  • W razie wątpliwości przerwij rozmowę i skontaktuj się z członkiem rodziny lub zadzwoń na numer alarmowy 112.

Opr. JB

Źródło: KMP w Kielcach

Powrót na górę strony