Aktualności

Uwaga na oszustów!

Data publikacji 29.10.2025

Pomimo licznych apeli i działań profilaktycznych prowadzonych przez kieleckich policjantów na temat różnorakich metod oszustw wciąż są osoby, które dają wiarę w kłamliwe historie opowiadane przez fałszywych policjantów, członków rodziny czy bankowców. Oszuści wykorzystując dobre serce, a także obawę o utratę oszczędności mieszkańców naszego regionu robią wszystko, aby wyłudzić od nich pieniądze, często odkładane przez całe życie.

Wczoraj z dyżurnym Komisariatu Policji IV w Kielcach skontaktował się 86-letni mieszkaniec naszego miasta. Mężczyzna przekazywał, że dzień wcześniej skontaktowała się z nim kobieta, która przedstawiała się jako jego synowa. Informowała, że syn seniora spowodował wypadek, w którym ucierpiała kobieta w ciąży. Z relacji rzekomej synowej wynikało, że aby uniknąć kary więzienia konieczna jest wpłata gotówki w kwocie 150 000 złotych. 86-latek przekazał, że nie posiada takich pieniędzy jednocześnie informując jaką kwotą dysponuje. Po pieniądze zgłosił się rzekomy adwokat, któremu kielczanin przekazał 28 000 złotych w gotówce. Gdy senior kolejnego dnia skontaktował się ze swoją prawdziwa synową ta zaprzeczyła jakoby doszło do jakiegokolwiek wypadku, wtedy wyszło na jaw, że dzień wcześniej 86-latek rozmawiał z oszustką.

Wczoraj oszuści skontaktowali się także z 77-letnią kielczanką. Ta z kolei odebrała połączenie od rzekomego funkcjonariusza policji, który miał rozpracowywać grupę przestępczą czyhającą na pieniądze mieszkańców naszego regionu. Z informacji jakie przekazywał seniorce wynikało, że jej pieniądze były potrzebne celem zorganizowania zasadzki. Niestety kobieta dała wiarę w historię opowiadaną przez fałszywego funkcjonariusza, któremu przekazała 25 000 złotych.

Jak zachować się gdy odbierzesz połączenie z informacją o chorobie bliskiego, wypadku czy pieniądzach zagrożonych na koncie? Poniżej znajdziesz proste, ale niezwykle skuteczne zasady, dzięki którym nie dasz się zwieść oszustom.

  1. Rozłącz się, jeśli masz wątpliwości. Jeśli ktoś dzwoni z żądaniem pieniędzy, prosząc o pomoc i grożąc skutkami, rozłącz się od razu.
  2. Nie działaj pochopnie. Pamiętaj: prawdziwi policjanci, lekarze, czy urzędnicy nie proszą o wysyłanie lub przekazywanie gotówki.
  3. Zadzwoń samodzielnie i zweryfikuj
    • Jeżeli ktoś podaje się za bliskiego – zadzwoń do tej osoby z innego telefonu, by upewnić się, czy to prawda.
    • Jeśli ktoś twierdzi, że jest policjantem – zadzwoń na numer jednostki policji (taki znajdziesz na stornach internetowych komend) i zapytaj, czy taka akcja jest prowadzona.
  4. Nie ujawniaj danych osobowych. Nigdy nie informuj telefonicznie o stanie konta, numerach kont, PIN-ach czy hasłach.
  5. Nie wypłacaj oszczędności i nie przekazuj ich obcym. Oszuści często nakłaniają do wypłat z banku lub przekazania pieniędzy „funkcjonariuszowi”. Nie rób tego pod żadnym pozorem.
  6. Rozmawiaj z bliskimi seniorami. Szczególnie osoby starsze powinny być świadome tych zagrożeń — warto rozmawiać, przypominać im zasady i informować o aktualnych metodach oszustów.
  7. Zawsze zgłaszaj podejrzenie oszustwa. Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa — przerwij rozmowę i zgłoś zdarzenie do Policji, wybierając numer alarmowy 112 lub kontakt do lokalnej komendy.

Opr. MPK

Źródło KMP w Kielcach

Powrót na górę strony