Uwaga na oszustów!
Pomimo licznych apeli i działań profilaktycznych prowadzonych przez kieleckich policjantów na temat różnorakich metod oszustw wciąż są osoby, które dają wiarę w kłamliwe historie opowiadane przez fałszywych policjantów, członków rodziny czy bankowców. Oszuści wykorzystując dobre serce, a także obawę o utratę oszczędności mieszkańców naszego regionu robią wszystko, aby wyłudzić od nich pieniądze, często odkładane przez całe życie.
Wczoraj z dyżurnym Komisariatu Policji IV w Kielcach skontaktował się 86-letni mieszkaniec naszego miasta. Mężczyzna przekazywał, że dzień wcześniej skontaktowała się z nim kobieta, która przedstawiała się jako jego synowa. Informowała, że syn seniora spowodował wypadek, w którym ucierpiała kobieta w ciąży. Z relacji rzekomej synowej wynikało, że aby uniknąć kary więzienia konieczna jest wpłata gotówki w kwocie 150 000 złotych. 86-latek przekazał, że nie posiada takich pieniędzy jednocześnie informując jaką kwotą dysponuje. Po pieniądze zgłosił się rzekomy adwokat, któremu kielczanin przekazał 28 000 złotych w gotówce. Gdy senior kolejnego dnia skontaktował się ze swoją prawdziwa synową ta zaprzeczyła jakoby doszło do jakiegokolwiek wypadku, wtedy wyszło na jaw, że dzień wcześniej 86-latek rozmawiał z oszustką.
Wczoraj oszuści skontaktowali się także z 77-letnią kielczanką. Ta z kolei odebrała połączenie od rzekomego funkcjonariusza policji, który miał rozpracowywać grupę przestępczą czyhającą na pieniądze mieszkańców naszego regionu. Z informacji jakie przekazywał seniorce wynikało, że jej pieniądze były potrzebne celem zorganizowania zasadzki. Niestety kobieta dała wiarę w historię opowiadaną przez fałszywego funkcjonariusza, któremu przekazała 25 000 złotych.
Jak zachować się gdy odbierzesz połączenie z informacją o chorobie bliskiego, wypadku czy pieniądzach zagrożonych na koncie? Poniżej znajdziesz proste, ale niezwykle skuteczne zasady, dzięki którym nie dasz się zwieść oszustom.
- Rozłącz się, jeśli masz wątpliwości. Jeśli ktoś dzwoni z żądaniem pieniędzy, prosząc o pomoc i grożąc skutkami, rozłącz się od razu.
- Nie działaj pochopnie. Pamiętaj: prawdziwi policjanci, lekarze, czy urzędnicy nie proszą o wysyłanie lub przekazywanie gotówki.
- Zadzwoń samodzielnie i zweryfikuj
- Jeżeli ktoś podaje się za bliskiego – zadzwoń do tej osoby z innego telefonu, by upewnić się, czy to prawda.
- Jeśli ktoś twierdzi, że jest policjantem – zadzwoń na numer jednostki policji (taki znajdziesz na stornach internetowych komend) i zapytaj, czy taka akcja jest prowadzona.
- Nie ujawniaj danych osobowych. Nigdy nie informuj telefonicznie o stanie konta, numerach kont, PIN-ach czy hasłach.
- Nie wypłacaj oszczędności i nie przekazuj ich obcym. Oszuści często nakłaniają do wypłat z banku lub przekazania pieniędzy „funkcjonariuszowi”. Nie rób tego pod żadnym pozorem.
- Rozmawiaj z bliskimi seniorami. Szczególnie osoby starsze powinny być świadome tych zagrożeń — warto rozmawiać, przypominać im zasady i informować o aktualnych metodach oszustów.
- Zawsze zgłaszaj podejrzenie oszustwa. Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa — przerwij rozmowę i zgłoś zdarzenie do Policji, wybierając numer alarmowy 112 lub kontakt do lokalnej komendy.
Opr. MPK
Źródło KMP w Kielcach