Aktualności

Oszustwo podczas sprzedaży torebki

Data publikacji 18.06.2024

Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłosiła się 32-latka, która padała ofiarą oszustów podczas sprzedaży torebki. W wyniku działań cyberprzestępców mieszkanka gminy Bodzechów straciła 1600 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy - sprzedając w Internecie również możesz stać się ofiarą oszustów.

Aplikacje do sprzedaży i kupna towarów ułatwiają nam możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, niemniej podczas kontaktów z nieznajomymi kontrahentami należy zachować szczególną ostrożność. Oszuści często udają klientów i przenoszą rozmowy w sprawie zakupu z aplikacji sprzedażowej na popularne komunikatory społecznościowe. Następnie cyberprzestępcy pod pretekstem przesyłki towaru lub przelewu pieniędzy przesyłają linki, dzięki którym otrzymują dostęp do naszych  rachunków bankowych.

Wczoraj do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 32-letnia mieszkanka gminy Bodzechów. Kobieta poinformowała mundurowych, że padła ofiarą oszustów. Z relacji zgłaszającej wynikało, że na popularnej internetowej, mobilnej aplikacji wystawiła do sprzedaży damską torebkę. Po jakimś czasie otrzymała wiadomość, że ktoś zakupił wystawioną przez nią rzecz i aby dokończyć zamówienie  musi kliknąć w otrzymany kod QR.  Niczego nie podejrzewająca kobieta kliknęła w kod, po czym podała wszystkie dane potrzebne do zalogowania się w bankowości elektronicznej. Po kilku minutach otrzymała wiadomość sms z banku, że z konta należącego do jej męża wpłynął na jej konto przelew w kwocie 2900 złotych. 32-latka domyślając się, że prawdopodobnie padła ofiarą cyberoszustów natychmiast skontaktowała się z pracownikiem infolinii banku, gdzie okazało się, że z jej konta zniknęły już pieniądze w kwocie 1600 złotych. Na szczęście pozostałą część gotówki udało się kobiecie zablokować.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zawierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Poinformuj Policję.

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Opr.EW

Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski

Powrót na górę strony