To oszust poprosił o BLIK-a
Nie ma tygodnia, żeby jędrzejowscy policjanci nie otrzymali zgłoszeń od oszukanych mieszkańców powiatu, którzy przez nieostrożność w sieci lub myśląc, że pomagają znajomym stracili pieniądze. Wczoraj otrzymaliśmy zgłoszenie, że krewni 34-latki myśląc, że jej pomagają przekazali oszustom łącznie ponad 5000 złotych.
Jędrzejowscy policjanci często otrzymują zgłoszenia od osób, które przez nieostrożność w sieci zostali oszukani i stracili pieniądze. Sposób działania przestępców jest bardzo podobny. Oszuści wykorzystując popularny komunikator społecznościowy przełamują elektroniczne zabezpieczenia, a następnie wysyłają wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy za pomocą transakcji BLIK. Swoją prośbę tłumaczą zazwyczaj chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy opłacenia paczki. Niestety przez pośpiech lub przekonanie, że napisał do nas znajomy, te wiadomości nie są weryfikowane. Nie podejrzewamy, że to oszustwo i przekazujemy kody BLIK, a z konta znika kilkaset złotych. Zazwyczaj dopiero po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa.
Wczoraj do Komisariatu Policji w Sędziszowie zgłosiła się 34-letnia mieszkanka gminy, która poinformowała o oszustwie. Jak relacjonowała kobieta otrzymała informację od jednego ze swoich krewnych, że 20 grudnia zostały jej przelane pieniędzy za pośrednictwem BLIK-a. Sęk w tym, że kobieta nie wysyłała do nikogo takowej prośby, dlatego też nabierając podejrzeń, że mogło dojść do włamania na jej komunikator społecznościowy sprawdziła wysłane wiadomości. 34-latka odkryła, że z jej konta do kilku znajomych, w tym również osób z najbliższej rodziny zostały rozesłane wiadomości z prośbą o pożyczkę. Niestety okazało się, że dwóch spośród jej krewnych niczego nie podejrzewając i myśląc, że pomagają 34-latce przekazali, a następnie transakcje BLIK. Jak dodawała kobieta jeden z krewnych stracił w ten sposób blisko 650 złotych, natomiast drugi 4800 złotych.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczenie pieniędzy lub wykonanie szybkiego przelewu za pośrednictwem Blik-a, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba nawet z najbliższej rodziny, która do nas napisała rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. W przypadku otrzymania prośby o przelew BLIK-iem w pierwszej kolejności zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności, a przede wszystkim poniesienia strat finansowych.
Opr. BS
Źródło: KPP w Jędrzejowie