Aktualności

Uwaga na oszustwo na BLIK!

Data publikacji 30.11.2022

Jedna z wielu metod opracowanych przez przestępców internetowych polega na wyłudzaniu pieniędzy za pomocą tzw. oszustwa na BLIK. Cyberprzestępcy działają w ten sposób, że włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym, a następnie z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK. Wczoraj ofiarą takiego oszustwa padła 34 –letnia mieszkanka gminy Kunów.

Jak wszyscy już wiemy przestępcy internetowi nie próżnują i wymyślają coraz to nowe metody oszustw. Jedna z takich form działania polega właśnie na wyłudzeniu pieniędzy poprzez uzyskanie kodu BLIK od ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu może wypłacić pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze swojemu znajomemu.

Wczoraj kilka minut po godzinie 14.00 do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 34-letnia mieszkanka gminy Kunów, która padła ofiarą oszustów. Jak wynikało z relacji zgłaszającej za pomocą komunikatora społecznościowego skontaktowała się z nią osoba podająca się za jej szwagra. Z treści wiadomości wynikało, że mężczyzna potrzebował pomocy finansowej i poprosił kobietę o wygenerowanie kodu BLIK, by opłacić zakupy. Niczego nie podejrzewająca 34-latka wygenerowała kod, po czym zatwierdziła operacje na kwotę 450 złotych na swoim rachunku bankowym. Po chwili kiedy znów otrzymała podobną wiadomość nabrała podejrzeń, że ma do czynienia z cyberprzestępcami i natychmiast skontaktowała się z członkiem rodziny, który zaprzeczył, aby miał prosić ją o jakikolwiek pomoc finansową.

Zwracamy się z apelem, że zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Warto osobiście spotkać się ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne są mu pieniądze. Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je. Nie otwierajmy też e-maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.

Opr. EW

Źródło: KPP Ostrowiec świętokrzyski

 

Powrót na górę strony