Uwaga na oszustwa na tzw. „aplikację”!
Oszuści wymyślają różne metody. aby osiągnąć swój cel, którym jest wyłudzenie pieniędzy. Jednym z nowych metod jest oszustwo na tzw. „aplikację”. Może ona spotkać każdego kto posiada smartfon z dostępem do bankowości internetowej.
Metoda „na aplikację” jest coraz częściej stosowana przez oszustów. Każdy kto posiada bankowość internetową niezależnie od wieku jest na nią narażony. Zazwyczaj oszust dzwoni z numerów odpowiadających numerom infolinii banków, w których posiadamy konto. Przebieg rozmowy wygląda tak jakbyśmy mieli do czynienia z prawdziwym pracownikiem banku. Podczas rozmowy rzekomy pracownik banku informuje nas że np. nasze konto jest zagrożone lub o próbie włamania na posiadane przez nas konto. Następnie prowadzący rozmowę sugeruje, aby zainstalować dodatkowe oprogramowanie, które zwiększy nasz poziom bezpieczeństwa.
Wszystkie te czynności wykonujemy w trakcie trwającej rozmowy, gdzie krok po kroku jesteś instruowani, mając nadzieje, że zwiększamy tylko zabezpieczenie naszego konta bankowego. Niestety jest inaczej ponieważ nieświadomy zagrożenia użytkownik podaje swój login i hasło, tak jakby logował się do banku. Ponadto podczas rozmowy potwierdza kod weryfikacyjny, przez co przekazuje swoje pieniądze oszustom.
Wczoraj właśnie w ten sposób został oszukany 29 –latek, do którego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. W wyniku działań oszustów mieszkaniec powiatu starachowickiego stracił ponad 10000 złotych.
PAMIĘTAJ!
Pracownicy banków nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej. Nie namawiają też do instalacji dodatkowych aplikacji w telefonie. Tak robią tylko oszuści!
W takiej sytuacji stosuj się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
- Nigdy nie podawaj loginu i hasła do swojego konta bankowości internetowej.
- Nigdy nie instaluj aplikacji bądź oprogramowania, które ma rzekomo usprawnić lub poprawić bezpieczeństwo usług bankowych.
- Nie przekazuj kodów weryfikacyjnych przesłanych za pomocą wiadomości sms.
- Zachowaj ostrożność i rozwagę ponieważ w takich sytuacjach oszuści wywierają na Tobie presję czasu. Chcą aby przekazywane przez nich polecenia wykonywać jak najszybciej. W pośpiechu niestety podejmujemy nieprzemyślane decyzje.
- Jeżeli masz wątpliwości co do osoby, z którą rozmawiasz przez telefon możesz się rozłączyć i zadzwonić na infolinię do swojego banku i potwierdzić wiarygodność pracownika banku.
Opr. PK
Źródło: KPP w Starachowicach