Aktualności

Kolejne oszustwo przy sprzedaży „w sieci”

Data publikacji 17.05.2024

Aplikacje do sprzedaży i kupna towarów ułatwiają nam możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, niemniej podczas kontaktów z nieznajomymi kontrahentami należy zachować szczególną ostrożność. Oszuści często udają klientów i przenoszą rozmowy w sprawie zakupu z aplikacji sprzedażowej do popularnych komunikatorów internetowych. Kolejno cyberprzestępcy pod pretekstem przesyłki towaru lub przelewu pieniędzy przesyłają linki, dzięki którym otrzymują dostęp do naszych rachunków bankowych.

Wczoraj do ostrowieckiej komendy zgłosił się 34-letni mieszkaniec naszego miasta. Mężczyzna poinformował mundurowych, że padł ofiarą oszustów. Z relacji zgłaszającego wynikało, że kilka dni temu na popularnej aplikacji internetowej wystawił do sprzedaży jeździk dziecięcy za kwotę 40 złotych. Kolejno ze sprzedającym, skontaktowała się osoba, która wyraziła chęć zakupu wystawionej przez niego rzeczy. W trakcie rozmowy kontrahent poinformował 34-latka, aby oczekiwał na telefon z firmy kurierskiej. Następnie telefonicznie ze zgłaszającym skontaktowała się kobieta, która poprosiła go o potwierdzenie kodu Blik, aby mógł otrzymać pieniądze ze sprzedaży wystawionego przedmiotu. Niczego nie podejrzewający ostrowczanin postąpił zgodnie z otrzymanymi wskazówkami. Po krótkiej chwili kiedy zobaczył, że z jego konta zniknęły pieniądze w kwocie 1000 złotych, kobieta rozłączyła się, a on stracił dostęp do bankowości elektronicznej. Ostatecznie okazało się, że oszuści wypłacili z jego rachunku bankowego pieniądze w kwocie 1500 złotych.

Pamiętaj! Sprzedając w Internecie również możesz zostać oszukany. Nie klikaj w linki przesłane w wiadomościach kierujące do płatności. Czytaj uważnie SMS-y autoryzacyjne.

Nie wolno reagować na prośby o zalogowanie się do konta bankowego,  podania hasła jednorazowego lub jakiegokolwiek identyfikatora, loginu do banku.

Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

Najbezpieczniej jest wpisać samodzielnie adres internetowy strony danego serwisu ogłoszeniowego lub banku. Sprawdzajmy zawsze, czy witryna jest bezpieczna.

Jeżeli niefortunnie staniemy się ofiarą przestępstwa, należy niezwłocznie skontaktować się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.

Opr. EW

Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim

Powrót na górę strony